Hierbij kort een update / overzicht van de huidige stand van zaken en de komende planning.
Gisteren (dinsdag) heb ik de eerste solo Cross Country gevlogen. Een trip van 100 nautical miles (185 km). Morgen is de lange solo Cross Country aan de beurt, 200 nm (370 km). Deze trip gaat richting de Colorado-woestijn en de Salton Sea (dit is een meer). Vandaag de route al met de instructeur gevlogen, erg leuk en mooi! De bedoeling is dat ik naar 2 andere vliegvelden navigeer, daar land en weer terug vlieg naar Gillespie airport.
Vandaag het laatste theorie examen behaald, Navigation: 88%. Dat is dus allemaal achter de rug. Vrijdag staat van 10:00-14:00 het eindexamen, de skilltest, gepland. Dit is dus het praktijkexamen. Achtereenvolgens het Radiotelephony examen. Dit voor het CAA 'Flight Radio Telephony Operator's Licence'. Nog heel wat leerwerk dus.
Hier volgt een overzicht van de één na laatste week. Ik zal het deze keer kort houden. Allereerst de zaterdag (nog in de derde week). 's Ochtends zijn we voor het eerst begonnen met circuit vliegen en landingen oefenen. Omdat er voor 's middags niets op het programma stond en ik er eens een keer op uit wilde gaan, ben ik 's middags en 's avonds in de downtown van San Diego geweest. De plaats waar ik zit, El Cajon, is namelijk net buiten de stad gelegen. Met de 'trolley' (trein/tram) is het zo'n uur reizen naar het centrum, en een dagkaart kost maar $5,- (kleine 4 euro).
Verder is er natuurlijk ook veel gevlogen! Naast het 'circuit' vliegen hebben we ook de lessen 'Short Approach', 'Steep Turns', 'Forced Landings Without Power (=noodlanding), 'Short-field Take-off', 'Instrument Flying' en 'Navigation' beoefend. Het is behoorlijk hard en intensief werken, maar wel heel erg leuk. En gelukkig gaat het allemaal ook erg goed! Het navigeren vind ik geweldig. Paul geeft een route op en aan de hand daarvan moet ik dan een 'navigation log' maken, daarbij rekening houdend met het weer, zoals de wind en temperatuur. Je berekent je hoogte, koers, snelheid, brandstofverbruik, en zeker niet te vergeten de tijd! Vervolgens ga je dit navigatieplan uitvoeren en de route vliegen. Als je het goed gepland en berekent hebt, kom je precies op de goede plaats en op de minuut af aan op je 'Check Points'. En met de goede plaats bedoel ik dan niet een dorp of stad o.i.d., maar bijv. net over een kruispunt van 2 grote wegen, precies over een klein meertje of tussen 2 paarden-renbanen door, en noem maar op. Je mag uiteindelijk op je eindbestemming 3 minuten naast je geplande aankomsttijd zitten. Ik was voor de verandering deze keer een minuut te vroeg.
Afgelopen donderdag ook nog examen nummer 6 gemaakt, Meteorology: geslaagd met 80%. Deze week de laatste toets maken, 'Navigatie'. Ik heb daar bewust mee gewacht totdat de praktische navigatielessen aan de orde kwamen en Paul de briefings hiervoor zou gaan geven. Zodoende heb ik al veel uit de praktijk kunnen meepikken.
Het wordt een spannende week nu. Als het allemaal goed gaat hoop ik aan het einde van de week eindexamen te kunnen gaan doen. Maar er moet nog wel veel gevlogen (zo'n 18 uur!) en geleerd worden..! O.a. de cross-countries, de lange navigatie-vluchten. Deze staan gepland voor woensdag en donderdag. Ook moet ik nog een praktisch Radiotelephony examen doen, en dit schijnt behoorlijk lastig te zijn. Paul vroeg al of ik misschien de vertrekdatum wat kan uitstellen, omdat de examinator op zaterdag niet op school kan zijn. Maandag vertrek ik namelijk al om 12:25 met het vliegtuig, dus op die dag kan ik niets meer doen. Maar de vertrekdatum uitstellen zie ik echt niet zitten, o.a. vanwege de bruiloft van het broertje van Marijke op woensdag. Ik hoop dan ook echt dat het examen op vrijdag zal kunnen gaan plaatsvinden. Erg spannend dus! Maar ook hierin mag ik op God vertrouwen en me laten leiden door Hem en Zijn weg. Bid u/jij mee?