Nieuws

Solo!

Even een kort berichtje tussendoor. Vandaag (dinsdag) was namelijk een verrassende dag..!!

Nietsvermoedend stapte ik vanochtend op de fiets op weg naar het vliegveld. De lucht was strakblauw en de zon scheen al heerlijk. Het begint écht warm en zomer te worden nu! De ochtenden zijn sinds deze week ook zonder wolken, dus gelukkig er is geen vlucht meer uitgevallen. Vanochtend zouden we weer circuits gaan vliegen en landingen oefenen. Zaterdagochtend zijn we voor het eerst met deze lessen begonnen.

Gisterochtend hebben we dit vervolgd en gistermiddag konden we mooi de 'crosswind circuit' en 'crosswind landingen' oefenen omdat er best wel een stevige crosswind (=zijwind) stond. Gistermiddag kreeg ik ook al vast de 'pre-solo written questionnaire', een formulier met zo'n 60 vragen die je moet invullen. Deze vragen betreffen o.a. veiligheids- en emergency-procedures, regels van de luchtvaart en het luchtruim en allerlei vragen over het vliegtuig waarin je vliegt, zoals snelheidslimieten e.d. Het juist beantwoorden van deze vragen, eventueel met behulp van je instructeur, is één van de voorwaarden om als student solo te mogen gaan vliegen. Ik hoopte dan ook dat dit van de week zou kunnen gaan plaatsvinden.

We gingen inderdaad weer circuits vliegen vanochtend. Maar tijdens de 3e circuit zei Paul tegen me: "Dit wordt de laatste landing." "Hè, nu al.." dacht ik. We waren nog geen half uur bezig. Maar goed, na de landing taxieden we weer terug naar de school. Ondertussen vroeg Paul of ik m'n medische certificaat bij me had, en dat had ik. Ik gaf 'm deze en hij zette er wat krabbels op. Bij de school aangekomen, moest ik het vliegtuig niet op z'n plaats parkeren zoals gewoonlijk, maar nam Paul de besturing over en draaide het vliegtuig zo dat het weer op de taxyway stond, maar dan met z'n neus 180 graden gedraaid. Er begon een klein vermoeden te groeien bij me, maar ik durfde het nog niet te hopen.. Ondertussen schreef Paul een klein briefje en zei dat ik zo meteen eerst de ATIS (Automatic Terminal Information Service) weer moest beluisteren via de radio in het vliegtuig.

Daarna gaf hij het briefje en zei: "Ok, ik ga zo het vliegtuig uit, jij taxiet weer naar runway 27L, zegt tegen de tower wat op het briefje staat en vlieg hetzelfde circuit als we net gedaan hebben. Good luck!". Ik las het briefje: GILLESPIE TOWER, N6ZP, STUDENT PILOT FIRST SOLO READY FOR DEPARTURE REQUEST CLOSE PATTERN TRAFFIC.

Nou, daar zit je dan. Dit had ik echt nog niet verwacht vandaag al! Een grote verrassing dus!!
Toch wat gespannen deed ik daarna wat ik moest doen. De checklists afwerken, contact met 'ground' en de 'tower', take-off, circuit vliegen, weer landen en terug taxiën naar de school. Breed lachend kwamen Paul en ook andere instructeurs me daarna feliciteren. Na de stoom afgeblazen te hebben, realiseerde ik het me eigenlijk pas echt: m'n eerste solo!

Vervolgens hebben we vanmiddag nog de 'Flapless approach' beoefend. Het landen zonder flaps dus. Door de warmte is de lucht 's middags altijd erg onrustig. Veel turbulentie en thermiek (stijgende lucht), waardoor je soms met het vliegtuig plotseling snel zakt of erg hard stijgt. Vooral net voor de landingsbaan is dit het geval, wat het landen dus best wel lastig en behoorlijk intensief maakt. Maar wel een goede ervaring vind ik zelf!

Morgenochtend mag ik weer een uur solo gaan vliegen. Ik zie er nu al weer erg naar uit!

Foto's

Bekijk alle foto's van Piet in San Diego!

naar fotoalbum

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven? Schrijf u in en ontvang de nieuwsbrief per e-mail!

Lees meer